Skip navigation

Indflytning på Højagercentret

Velkommen til Højagercentret.

  • udenfor Højagercentret

    Solstrålens boliger set udefra.

  • Boliger udefra Højagercentret

    Hver bolig har egen terasse.

  • gangareal højager

    Praktiske og lyse gangarealer.

  • afslapning på højager

    Mulighed for afslapning ved fjernsynet i fællesrum i Solstrålen.

  • fællesareal højager

    Åbent og lyst fællesrum i Oasen.

  • hyggekrog Højager

    Fællesstuearrangement.

  • cafe højager 02

    Café med mulighed for at gæster kan købe et måltid mad eller en kop kaffe.

  • udsigt lejlighed 02 højager

    Udsigt fra lejlighed.

    Højagercentret er opdelt i fire selvstændige boenheder, Solstrålen, Oasen, Lagunen og Udsigten.
    I den boenhed du flytter ind i, er der tilknyttet en fast medarbejderstab, og blandt disse vil du få en kontaktperson. Centret er døgnbemandet.
     

    Lejlighederne er indrettet med stue, som kan opdeles af skabe, til soveafdeling og stue. Derudover badeværelse samt tekøkken. Endvidere er der installeret radio-, TV- og telefonstik.

    Klik hér, hvis du vil se et grundrids af lejlighederne.
     

    I forbindelse med indflytning bliver der afholdt indflytningssamtale med den nye beboer, pårørende, centerleder og en personalekontaktperson.

    Under samtalen gennemgår vi:

    Ved indflytningen skal flg. ændres:
    1. folkeregisteradresse - se flyttemeddelelse i boksen til højre eller klik hér.
    2. postadresse.
    3. telefonflytning.
    4. evt. tilmelde betaling af medicin fra Give Apotek til PBS
    5. Vicevært skal kontaktes mhp. syn og udlevering af nøgler på tlf. 76 81 69 27 eller pr. mail: allpe@vejle.dk

     

    Boligen kan frit indrettes med egne møbler efter ønske. Dog forventes, at der tages hensyn til mulighed for betjening af seng og evt. andre hjælpemidler jævnfør Arbejdstilsynets krav.
    Kontaktpersonen kan være behjælpelig med oplysninger herom. Beboeren sørger selv for gardiner og gardinstænger til boligen.

    Der stilles redskabskasse til rådighed for ophængning af billeder m.v. Det kan være en fordel at tage ting som f.eks. vasketøjskurv, kost og fejebakke, karklude, viskestykker samt strygejern og strygebræt med.
     

    Økonomi:
    Ved indflytning i en plejebolig bevares pensionen, og der betales for de serviceydelser, der modtages.
    Husleje samt indskud indsættes på konto i pengeinstitut. Besked herom kommer sammen med lejekontrakt.

    Der betales hver måned for madserviceordning samt servicepakke jf. aftaleskema

    I alle boenheder er der desuden en aktivitetskasse, hvortil der hver måned indbetales et beløb, som administreres jf. retningslinjer. Disse udleveres.

    Der findes i lejligheden et aflåseligt skab, hvor det anbefales, at penge og værdipapirer opbevares.

    Det er vigtigt, at pårørende hjælper, så beboeren har penge til diverse daglige fornødenheder så som frisør, fodpleje, toiletartikler, m.m.
    Kontaktpersonen kan være behjælpelig vedrørende økonomiske anliggender i begrænset omfang.
     

    Tøjvask:
    Kropsbåret tøj vaskes i boenhedens vaskemaskine.
    Da der er 12 beboere, som deler vaskemaskine i en boenhed, vil vi bede om at der bliver syet nummer i tøjet for at sikre, at man får det rigtige tøj igen efter vask. Numrene kan købes i Højagercentrets vaskeri.

    Hvis hverken beboer eller pårørende kan påsy numrene, kan boenhedens personale henvise til en syerske. Rensning af tøj er for egen regning og der henstilles at beboernes tøj kan tåle at komme i vaskemaskine og at det er strygefrit.
     

    Forsikringer:
    Boligerne er omfattet af kollektiv brandforsikring. Yderligere forsikringer tegnes af beboeren.Det anbefales at tegne en indboforsikring.
     

    Rygning:
    Alle fællesarealer på Højagercentret er røgfri – der må dog ryges i beboerens egen lejlighed.
    Se i øvrigt ophængte ”Røgpolitik for Højagercentret.”
     

    Røgalarm:
    Der findes brandmeldere på alle stuer, som er direkte tilkoblet Vejle Brandvæsen.
    Beboerne opfordres til at være omhyggelige ved rygning, samt ved tændte stearinlys.
    Personalet vil være behjælpelige med vejledning.
     

    Kontaktperson:
    I forbindelse med indflytning få beboeren tildelt en kontaktperson. På kontoret i boenhed hænger skema over hvem der er kontaktperson.
    Med kontaktpersonen træffes aftaler omkring plejeforhold og andre aspekter, der vedrører den daglige trivsel. Kontaktpersonen kan kontaktes på centret eller på boenhedens telefon.

    Solstrålen    tlf. 76 81 69 24
    Oasen         tlf. 76 81 69 21
    Lagunen      tlf. 76 81 69 22
    Udsigten      tlf. 76 81 69 65
     

    Ved indflytningssamtalen drøftes/aftales
    1. Hvem varetager beboerens helbredsmæssige interesse
    2. Udarbejdelse af døgn- og handleplan
    3. Kendskab til beboers sygdomme, mentale tilstand og daglige rutiner.
    4. Livshistorie
    5. Mulighed for influenzavaccination
    6. Fødevarestyrelsens og Sundhedsstyrelsens anbefaling af D-vitamin og kalciumtilskud.
    7. Livstestamente – Rigshospitalets register
     

    Sundhedsbog/Brugerbog:
    Bogen anvendes til print af arbejdspapirer for personalet.
    Nogle kan have brug for en kommunikationsbog/gæstebog, og det anbefales i så fald, at beboeren/pårørende anskaffer en sådan.

     

    Dame-/herrefrisør:
    Damefrisør kommer på Højagercentret en dag om ugen. Der skal bestilles tid.
     

     

    Læge:
    Beboeren beholder ved indflytningen egen læge, hvis afstanden til denne, er under det lovmæssigt tilladte.
     

    Sygeplejerske:
    Kan altid tilkaldes ved akut behov.
     

    Højagernyt:
    Informationsblad for beboere, pårørende og personale udkommer hver anden måned. Beboere og pårørende er meget velkomne til at skrive artikler heri.
     

    Mærkedage:
    Hvor en beboer ønsker at markere sin fødselsdag med gæster, kan man kontakte køkkenet, Ringvejen 1:
    ”Kirstens Køkken” tlf. 22 36 54 65, eller
    email: kirstenskoekken@mail.dk, og træffe nærmere aftale om, hvordan fødselsdagen kan afvikles.
     

    Pårørende:
    Personalet går på arbejde for at yde deres bedste, og vi forventer, at såvel personale som pårørende deltager i et konstruktivt samarbejde og en positiv dialog med hinanden.
    Vi ønsker, at pårørende er med i livet i boenheden, og at de kommer med både positive tilkendegivelser og kritik direkte til personalet eller centerlederen.

    Pårørende opfordres til at være behjælpelige med at holde lejligheden pæn, og hjælpe med indkøb af plejeartikler (kan bestilles på apoteket mod gebyr), tøj, sko osv. samt ledsage beboeren ved evt. sygehusindlæggelse og lægekonsultation.

    Pårørende er velkomne til at benytte sig af cafeteriets tilbud i åbningstiden på hverdage fra kl. 8.30 til 14.30. Hvis enkelte pårørende ønsker at spise med ud over cafeteriets åbningstid eller i boenheden, skal dette bestilles nogle dage i forvejen.

    Pårørende er altid velkomne til at kontakte personalet. Vi ringer gerne tilbage, hvis kontaktpersonen ikke er til stede, når der ringes.
    Hvis vi er optaget af noget andet, håber vi at der udvises forståelse herfor og vi kan aftale en tid.

    Denne side er sidst opdateret: 03.09.2013

    Grundrids af boligerne.

    Meld flytning.